poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Warto pomyśleć.

Dr Carol S. Dweck odkryła, że biorąc pod uwagę mentalność w ujęciu samodoskonalenia, ludzi można podzielić na tych, którzy wierzą, że ich cechy i umiejętności są stałe i niezmienne, i osoby nastawione na rozwój. 
Ci pierwsi nie przyznają się do braków w zakresie kompetencji, gdyż nie wierzą w możliwości ich rozwoju. Inaczej jest z osobami z drugiej grupy: mają samoświadomość i w zakresie silnych stron, i obszarów rozwojowych. Informacja o słabych stronach jest dla nich początkiem drogi, nie wyrokiem. Personel i zarządzanie 5/2013

niedziela, 28 kwietnia 2013

O koncentracji na tym, co w nas najlepsze.

"Najlepiej realizujemy swój potencjał poprzez optymalizację własnej indywidualności i wyjątkowości. Nigdy poprzez dostosowanie ich do opinii innych na temat tego co stanowi najlepszą praktykę." 
Sir John Withmore pionier w dziedzinie coachingu biznesowego.

sobota, 27 kwietnia 2013

Wolno czy szybko?

Kiedy lepiej rozumiemy tekst? 
Gdy czytamy go słowo po słowie, czy wtedy, kiedy staramy się to zrobić jak najszybciej?

Czytając powoli gubimy główną myśl tekstu.

czwartek, 25 kwietnia 2013

O motywowaniu.

"Jeżeli chcesz zbudować statek, nie przywołuj mężczyzn, żeby zdobyć drewno i rozdzielić pracę, ale rozbudź w nich tęsknotę za otwartym, nieskończonym morzem."
Antoine de Saint-Exupéry  
(1900-1944), francuski pisarz.

środa, 24 kwietnia 2013

wtorek, 23 kwietnia 2013

poniedziałek, 22 kwietnia 2013

Dziecko potrafi. 26

Ćwiczenie stymulujące koordynację wzrokowo-ruchową.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa współpraca "ręki i oka", umożliwia wykonanie precyzyjnych ruchów rąk pod kontrolą wzroku (pisanie, rysowanie).







praca: Karolina, lat 7

piątek, 19 kwietnia 2013

Czy nagradzać?

Tak. 
Problemem jest obiecanie nagrody przed rozpoczęciem zadania a nie samo nagradzanie. 

Kiedy dziecko wie, że robi coś dla nagrody nie stara się tak bardzo jak wtedy, gdy pracuje dla przyjemności, zmniejsza się też jego zainteresowanie działaniem. Psychologia w szkole 2/2013

czwartek, 18 kwietnia 2013

Uf, jak gorąco.

Nie możesz się skupić? Ciężko Ci się myśli? Być może Twój organizm zużywa zbyt dużo energii na utrzymanie właściwej temperatury ciała i brakuje jej... na myślenie. Na University of Houston postanowiono się przyjrzeć związkom między temperaturą otoczenia a funkcjonowaniem poznawczym i okazuje się, że osoby przebywające w chłodniejszym pomieszczeniu wypadły lepiej niż pracujące w przegrzanym. Charaktery 4/2013

wtorek, 16 kwietnia 2013

Warto ćwiczyć pamięć.

Powtórzysz? - tak.
Dorosły wypowiada, cztery słowa np. wieloryb, żaba, choinka, róża. Dziecko ma je w tej samej kolejności powtórzyć i dodać do każdego z nich określenie: ogromny wieloryb, skacząca żaba, pachnąca choinka, czerwona róża. Na podobnej zasadzie można dodać do słyszanych słów czasowniki.
praca: Karolina, lat 7

sobota, 13 kwietnia 2013

Mapy myśli.

Koncepcja map myśli zrodziła się ponad 35 lat temu. Jej twórcą jest Tony Buzan.







sieć skojarzeniowa: Adaś, kl.V

piątek, 12 kwietnia 2013

Jaki nastrój nauczyciela, taki nastrój ucznia.

Emocje mogą sprzyjać rozwojowi i dawać energię ale też ranić i zniechęcać do wysiłku. 
         
Młodzi ludzie uczą się znacznie lepiej, gdy mają poczucie bezpieczeństwa i gdy są szczęśliwi, i oczywiście zainteresowani przedmiotem nauki. Im bezpieczniejsze środowisko klasowe, tym lepsze osiągnięcia uczniów. Psychologia w szkole 2/2013

czwartek, 11 kwietnia 2013

Uwaga... zajęta.

Osoba rozmawiająca przez telefon, która znajduje się w naszym otoczeniu silniej rozprasza naszą uwagę niż konwersacja dwóch osób. 
Dlaczego? ...ponieważ uruchamiamy dodatkowe źródła uwagi by zrozumieć kontekst rozmowy, domyślić się kto może być drugim rozmówcą - czytamy w Charakterach 4/2013

wtorek, 9 kwietnia 2013

Targi Pracy i Edukacji.

9.04.2013 jestem w gronie wystawców na Targach Pracy i Edukacji, więcej TUTAJ
Akademickie Centrum Kultury i Sportu (Klub Politechnik) al. Armii Krajowej 23/25, godz. 10.00

Kliknij aby zobaczyć ofertę Studium dla młodzieży.
Kurs rozwijający pamięć, koncentrację uwagi, myślenie logiczne i twórcze oraz spostrzegawczość.
Koncentracja i podzielność uwagi, kreatywność - cechy potrzebne w wielu zawodach... to właśnie bogata wyobraźnia pozwala stworzyć wyjątkowe meble a ogród czy potrawa stają się dziełami sztuki.

poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Co sprzyja kreatywności

... niekonwencjonalne miejsce pracy.

Taką filozofię "stworzenie najszczęśliwszego, najbardziej produktywnego miejsca pracy na świecie" ma firma Google. Więcej TUTAJ. 

sobota, 6 kwietnia 2013

Pamięć robocza.

Pamięć robocza nie przechowuje informacji zbyt długo i ma bardzo ograniczoną pojemność (ok. 4 elementów).

Zadanie polega na dotknięciu białych pól w kolejności wskazanej przez cyfry, od najmniejszej do największej.

piątek, 5 kwietnia 2013

Wyłowione z sieci.


Zakładka z pomysłem ale... nie potrzebują jej wszyscy.

Gdzie skończyłem/łam czytać? Która strona? takich pytań sobie nie zadają osoby, które skończyły kurs szybkiego czytania. Ci pochłaniają książki w kilka godzin.

http://vimeo.com/37070907

czwartek, 4 kwietnia 2013

Motywacja wewnętrzna.

Uczeń zdolny często ma motywację wewnętrzną do uczenia się. 
Nie musi być ciągle nagradzany, bo samo uczenie się sprawia mu przyjemność. Jego celem obok osiągania sukcesów jest też zaspokojenie własnej ciekawości poznawczej, chce zdobywać wiedzę.

Nie idź za mną bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź obok mnie i bądź moim przyjacielem. Albert Camus

środa, 3 kwietnia 2013

Efekt Pigmaliona.

Nasze oczekiwania w stosunku do innych decydują często o ich rozwoju.
Przeciętny nauczyciel mówi. Dobry nauczyciel wyjaśnia. Lepszy nauczyciel demonstruje. Wspaniały nauczyciel inspiruje. W. A. Ward

Liderzy wiedzą, że w przywództwie edukacyjnym nie chodzi o sukces osobisty ale o sukcesy tych na których oddziałują, a zwłaszcza o sukces ucznia.
Dyrektor szkoły 3/2013

poniedziałek, 1 kwietnia 2013

Pozytywne myślenie.

Takie  aktywne organizowanie postrzeganej sytuacji (w myśli), które daje nam coś dobrego, jakąś korzyść, jest przyczyną jakiejś wartości, albo chociaż ...rodzi nadzieję. 
Takie myślenie stanowi często podstawę do dalszego działania.

Zwracaj uwagę na szanse a nie na przeszkody.

Pamiętaj, że wszystko jest dobrze, dopóki nie zacznie się psuć. A jak zacznie się psuć, sam się zorientujesz.
Ernest Hemingway