czwartek, 30 maja 2013

Pamiętamy, to co przyciąga naszą uwagę

Nie jesteśmy w stanie zapamiętać wszystkich docierających do nas informacji. Co więcej nie ma takiej potrzeby. 
a
Którą wiewiórkę lepiej zapamiętasz?
b












Pamiętajmy :
Mamy tendencję do zapamiętywania wyłącznie tych informacji, na które zwracamy uwagę.

środa, 29 maja 2013

Pamięć absolutna

Większość z nas doskonale pamięta, co jadła dziś, wczoraj na śniadanie. Ale czy jesteśmy w stanie przypomnieć sobie, co jedliśmy rok temu? Każdy odpowie przecząco.
Nie hipertymestycy ... ci łatwo i dokładnie przypominają sobie nawet banalne wydarzenia sprzed wielu miesięcy czy lat.                                                                          Charaktery 5/2013

wtorek, 28 maja 2013

Ćwiczenie myślenia twórczego

Gdybym był/a zwierzęciem, to jakim?
Cel: 
myślenie twórcze, rozwijanie wyobraźni, "przełamanie lodów", zwiększenie otwartości, poznanie siebie nawzajem.

poniedziałek, 27 maja 2013

Magiczna siódemka

Nasze możliwości przetwarzania informacji są ograniczone tym, że potrafimy myśleć mniej więcej o siedmiu rzeczach jednocześnie.

Tych siedem rzeczy pozostaje nam w głowie na parę sekund, a czasami, gdy jesteśmy rozkojarzeni, w ogóle do niej nie wchodzi.
Właśnie to ograniczenie pamięci operacyjnej 7 +/- 2 powoduje, że tak bardzo podziwiamy umiejętności tych, którzy znają techniki zapamiętywania.

wtorek, 21 maja 2013

Zeszyty kreatywne

Studium otrzymało kreatywne zeszyty. Dziękujemy LillaLou. Dzieci będą doskonalić swoje umiejętności.
Jak czytamy w jednym z nich "...widzenie świata oczami wyobraźni jest równie ważne jak naukowe podejście do życia."
Zrealizowano (wybrane)
Przykład 1
Przykład 2
Przykład 3
Przykład 4
Przykład 5
Przykład 6
Przykład 7
Przykład 8
Przykład 9
Przykład 10

poniedziałek, 20 maja 2013

Ćwiczymy umiejętność kojarzenia.

Niezbędne rekwizyty. 
Jeden z uczestników wymienia jakąś osobę, drugi odpowiedni przedmiot, który jej jest niezbędny, np. ślusarz - dziecko może odpowiedzieć pilnik. 
Młodsze mogą wymienić tylko jeden przedmiot, starsze nie tylko rzeczy ale i wartości liczące się dla tej osoby. 
Po słowie pisarz może wymienić: książka, pióro, cisza, natchnienie, pomysł, sukces.
Dziecko - rower, zabawka, cukierek, rodzice, serdeczność...

niedziela, 19 maja 2013

Warto pomyśleć

"To co powiedziane, nie musi być wysłuchane,
usłyszane nie musi być zrozumiane,
zrozumiane nie musi być zaakceptowane,
zaakceptowane nie musi być zastosowane,
zastosowane nie musi być utrwalone."
Konrad Lorenz

czwartek, 16 maja 2013

Trening mięśnia wyobraźni.

Odmianą przekształcenia liścia w "coś" jest stworzenie obrazka poprzez dorysowanie elementów do figury.





praca: Karolina, lat 7

wtorek, 14 maja 2013

Ćwiczymy umiejętność wysławiania się.

Przewodnik po sali muzealnej. 
Zgodnie z umową jesteśmy w sali muzealnej, pełnej eksponatów, prezentowanych przez elokwentnego przewodnika.
Dozwolone jest podawanie nawet najbardziej nieprawdopodobnych dziejów poszczególnych eksponatów. Ich rolę pełnią przedmioty znajdujące się w pokoju. 
Chodzi o to by, wypowiedź była płynna i utrzymywała uwagę zebranej publiczności.

poniedziałek, 13 maja 2013

... a powinno być odwrotnie.

W Psychologii w szkole 2/2013 czytamy o wynikach badań opublikowanych w 1998 r. przez Georg'a Landa i Beth Jarman. 
Otóż 98 proc. dzieci w wieku 3-5 lat można uznać za geniuszy myślenia dywergencyjnego. W tej samej grupie zbadanej powtórnie 5 lat później jest tylko 32 proc. a kiedy mija ok. 15 lat zaledwie co 10 przejawia najwyższy poziom myślenia dywergencyjnego. Po kolejnych 10 latach - 2 proc. 
Tracimy zdolności, które są nam tak potrzebne.

niedziela, 12 maja 2013

Ćwiczymy umiejętność kojarzenia.

praca: Karolina, lat 7
Wyrzucamy z trójki.
Dorosły wymienia trzy wyrazy, z których dwa mieszczą się we wspólnym zbiorze, trzecie do niego nie należy. Zadaniem dziecka jest stwierdzenie, który z trzech wyrazów nie ma cech wspólnych z pozostałymi, np. słoń, zając, płot i który należy wyrzucić. 
Kolejne trójki: 
samochód, kura, rower;
lalka, piłka, szafa... .

piątek, 10 maja 2013

wtorek, 7 maja 2013

Jeśli bardzo czegoś pragniesz...

Helena Modrzejewska, by spełnić swoje marzenie o występowaniu na deskach teatru w Stanach Zjednoczonych, nauczyła się języka angielskiego w osiem miesięcy. Mając 37 lat.

"Sukces jest  otrzymywaniem, tego czego pragniesz. 
Szczęście - pragnieniem tego, co otrzymujesz." 
Dale Carnegie

niedziela, 5 maja 2013

Jak cię widzą...

Już w latach 70. socjologowie Clifford i Walster sprawdzili, że dobry wygląd ucznia już na starcie przesądza o jego edukacyjnym sukcesie. 

Nauczyciele wyżej oceniali iloraz inteligencji i potencjał intelektualny uczniów o atrakcyjnym wyglądzie.

więcej w artykule Grzeczna czy rozwydrzona?

piątek, 3 maja 2013

Jak motywować ?

Zamiast chwalić talent dziecka, lepiej docenić wysiłek włożony w konkretną pracę. 

Lepiej powiedzieć dziecku "bardzo się postarałeś" niż "jesteś w tym świetny". 
Taki sposób korzystnie wpływa na samoocenę, gdyż staje się dla dziecka sygnałem, że źródłem sukcesu jest wysiłek i działanie. Te dzieci podejmują chętniej nowe wyzwania niż te, które chwali się, podkreślając ich cechy osobowości.
Liczy się treść pochwał, czytamy w Charakterach, 5/2013.

środa, 1 maja 2013

Aktywność a bezczynność ruchowa.

Ruch wspomaga sprawność umysłową, tj. uwagę, szybkość podejmowania decyzji, pamięć krótkotrwałą, planowanie. Zmniejsza niepokój, lęk, znużenie, drażliwość, poprawia jakość snu oraz ułatwia radzenie sobie ze stresem. 
Konsekwencje braku ruchu są tak poważne, że WHO uznała hipokinezję za zjawisko cywilizacyjne. Charaktery, 5/2013