wtorek, 29 lipca 2014

Ciekawość poznawcza

czyli otwartość na doświadczenia, jest właściwością człowieka, która nigdy nie wygasa. 
Jest plastyczna, co oznacza, że podlega wpływom otoczenia od czasu dziecięcego do senioralnego. 
Im większy poziom ciekawości poznawczej, tym częściej człowiek ma możliwość doświadczania nowości, co buduje w nim odporność na niepewność.
Personel i Zarządzanie 8/2014

poniedziałek, 28 lipca 2014

Idea Petera Senge'a

Idea uczenia się przez całe życie.

Żyjemy w świecie, w którym ilość wiedzy podwaja się każdego roku a umiejętności i kwalifikacje są aktualne na rynku średnio od 2,5 roku do 5 lat. Lider powinien ciągle uczyć się.

Uczenie jest inwestowaniem w siebie, a to najlepsza inwestycja, bo na niej nigdy nie stracimy.
Personel i Zarządzanie 8/2014

czwartek, 24 lipca 2014

Elementarz funkcjonowania mózgu

Jeśli przyłożymy dłoń do głowy nad lewym uchem, znajdzie się pod nią rejon odpowiedzialny za używanie mowy - Ośrodek Wernickiego.
Odkrył go niemiecki neurolog Carl Wernicke. Zauważył, że pacjenci z uszkodzeniem mózgu w tym obszarze kory zachowują zdolność mówienia, przestają jednak rozumieć, co się do nich mówi.


poniedziałek, 21 lipca 2014

Zabawa ruchowa

Memo ruchowe
Jedno z dzieci opuszcza salę a grupa dobiera się w pary. Każda para ustala wspólny ruch i wszyscy mieszają się, chodzą po sali. Wraca "mistrz zapamiętywania" jego zadaniem jest połączyć wszystkich w pary wg tego samego ruchu. Dotyka kolejno osoby, które pokazują swój ruch.
Zabawa wspomaga koncentrację.

piątek, 18 lipca 2014

Elementarz funkcjnowania pamięci

Hipokamp - struktura umieszczona w płacie skroniowym kresomózgowia, odpowiedzialna za pamięć. 
Jego uszkodzenie skutkuje znacznym upośledzeniem uczenia się i zapamiętywania. 

Część hipokampu zwana zakrętem zębatym odpowiada za tzw. pamięć społeczną, która pozwala nam odróżniać osoby obce od znajomych.

sobota, 12 lipca 2014

Lekarstwo dla mózgu

... regularny trening.
To jak mocno trenujemy mózg, jest widoczne w jego budowie, co więcej osoby, które ciągle go ćwiczą dłużej cieszą się świetną pamięcią i unikają chorób, np. Alzheimera. Dowodzą tego ogłoszone w styczniu 2014 r. wyniki projektu ACTIVE  prowadzonego przez National Institutes of Health.

piątek, 11 lipca 2014

Stres zmienia mózg

Angielscy naukowcy dowodzą, że nadmierny stres w dzieciństwie może zmieniać obszary w mózgu dziecka odpowiedzialne za uczenie się, pamięć (hipokamp) i przetwarzanie stresu i emocji (ciało migdałowate). 
Z pomiarów wynika, że obszary te są mniejsze niż u dzieci, które nie miały takich stresujących doświadczeń.


czwartek, 10 lipca 2014

Zabawa ruchowa

Przejście przez... rwący strumyk.
Można tego dokonać rozwiązując zagadki w grupach. Jedna osoba z każdego zespołu będzie przeskakiwała z kamienia na kamień. Każde rozwiązanie zagadki oznacza jeden skok.

środa, 9 lipca 2014

"To już wiem"

Ktoś kto przestał się uczyć i zamyka się na wiedzę innych bardziej troszczy się o opinię wszechwiedzącego niż o swój rozwój.

wtorek, 8 lipca 2014

Sen dla pamięci

Jeśli nie śpimy nasz mózg zużywa się szybciej. 
Tak jak w wyścigach Formuły 1, potrzebne są przystanki i zjazdy do pit stopu, żeby naprawić uszkodzenia.
Najważniejsze dla mózgu są dwie pierwsze (faza NREM) i dwie ostatnie (faza REM) godziny snu. W tym czasie mózg segreguje i archiwizuje informacje, żebyśmy później mogli mieć do nich dostęp.
O badaniach na myszach - tutaj

poniedziałek, 7 lipca 2014

Jak chwalić ?

Prof. Dale Schunk: 
Chwalenie zdolności dziecka do wysiłku sprawia, że w przyszłości będzie bardziej ceniło siebie i swoje uzdolnienia. 

niedziela, 6 lipca 2014

Ćwiczenie spostrzegawczości

Szukamy brył geometrycznych.
Tropiciele mają za zadanie wymienić, gdzie można dostrzec dany kształt.

Walec: puszka, nóżka od lampy, pień drzewa, cysterna do przewożenia płynów...
Kula: jagoda, kasztan, kulisty abażur, okrągły koral, orzech ...
Sześcian: kostka do gry, klocek...
Prostopadłościan: cegła, opakowanie herbaty, blok...

piątek, 4 lipca 2014

Dziecko potrafi

Doskonalenie sprawności manualnej
- obrysowywanie szablonów
- wycinanie po linii falistej











praca: Kamilek i Natalka, lat 6

wtorek, 1 lipca 2014

Mózg artysty jest inny

niż osób nie zajmujących się sztuką. 

Do takiego wniosku doszli badacze z Belgii, wykorzystując metodę obrazowania mózgu. 

Skanowanie potwierdziło, że artyści mają więcej tkanki nerwowej w obrębie płata ciemieniowego, w obszarze, który kontroluje precyzyjne ruchy i przetwarzanie obrazu w mózgu.
więcej