wtorek, 19 czerwca 2018

Stan jasności umysłu 3/3

Przeszkody w osiągnięciu stanu jasności umysłu (dr Kopeikina):
- brak jasnego celu
- brak jasnych granic (ograniczeń podejmowanej decyzji)
- problemy z emocjami (własnymi lub innych osób)
- brak jasnej perspektywy (określonych ram)
- trudności z wyborem dostępnych opcji
Szkodliwe nawyki:
- wielozadaniowość (uniemożliwia 100 proc. koncentrację)
- skłonność do rywalizacji (nie samą rywalizację)
- coraz więcej pracy (zwiększa stres)
Personel i zarządzanie 6/2018

poniedziałek, 18 czerwca 2018

Stan jasności umysłu 2/3

Wg neurobiologów w stanie harmonii emocjonalnej i fizycznej uzyskujemy dostęp do "dodatkowej mocy mózgu", która nie jest dostępna kiedy jesteśmy pod wpływem stresu. Osiągamy tryb działania organizmu charakteryzujący się wysoką efektywnością , podwyższoną jasnością umysłu, pogodą ducha i wewnętrznym spokojem. W tym stanie poprawiają się także zdolności poznawcze. Personel i zarządzanie 6/2018

niedziela, 17 czerwca 2018

Stan jasności umysłu 1/3

... definiowany przez dr Kopeikinę składa się z:
- odprężenia na poziomie fizycznym
- zadowolenia, poczucia szczęścia, uwolnienia się od lęku i obaw, bezstronności, poczucia mocy, sukcesu, pewności siebie i energii do działania na poziomie emocjonalnym
- bycia całkowicie "tu i teraz" , skupienia, precyzji, spostrzegawczości, otwartości na poziomie psychicznym
Wpływ naszego samopoczucia na jakość myślenia jest ogromny. To stan o wielkiej mocy, co pokazali nasi skoczkowie narciarscy. Spokój, dystans emocjonalny i nie uleganie presji, a jednocześnie silna koncentracja nie na wyniku, ale na tym by oddać jak najlepszy skok (proces). Personel i zarządzanie 6/2018

sobota, 16 czerwca 2018

Zabawy integrujące

Przedstawiciel naszej grupy.
Prosimy uczestników zabawy:
- Ręka do góry wszyscy urodzeni latem. 
- Kto lubi psy, zgłoście się.
- A kto umie pływać?(...)
Za każdym razem liczymy podniesione ręce  a każdy zgłaszający się zapisuje sobie tyle punktów, ile było policzonych osób. Wygrywa osoba, która zgromadzi najwięcej punktów. Jest to najbardziej reprezentatywny przedstawiciel grupy. 

czwartek, 14 czerwca 2018

Sen ma kluczowe znaczenie dla funkcji poznawczych

Niewyspanie osłabia koncentrację, pamięć roboczą, funkcje wykonawcze, wydłuża czas reakcji, negatywnie odbija się na naszym nastroju. Badania naukowców z Emory University pokazały,  że dbając wcześniej o dobry sen pracujemy na lepsze zdrowie i umysł w przyszłości. Gdy w wieku 70 lat ktoś ma chorobę Alzheimera, raczej nie wiąże się to z jakością jego snu przez ostatnie 2 tyg., ale 20 lat temu. Badania sugerują, że sen może sprzyjać oczyszczaniu mózgu z białka beta-amyloidu, którego złogi odkładają się u osób z chorobą Alzheimera. Naukowcy z Washington University zauważyli, że płytki te gromadzą się szybciej w mózgach myszy, które są stale pozbawione snu. Zauważono, że głeboki sen wywołuje obkurczanie się komórek glejowych w mózgu. Dzięki temu otwieraja się kanały ułatwiające wymianę płynu miedzykomórkowego, co umożliwia pozbycie się "odpadów" takich jak beta-amyloid.
Higiena snu powinna być priorytetem w każdym wieku. Charaktery 6/2018

środa, 13 czerwca 2018

Zabawy integrujące

Przedstawiamy się wzajemnie.
Uczestnicy dobierają się parami i przez chwilę przedstawiają się sobie nawzajem. Potem jedna osoba z pary mówi "Pozwólcie, że przedstawię Wam..."
Czasami łatwiej mówić o kimś niż o sobie.