niedziela, 20 sierpnia 2017

Metody koncentracji

Nawyk jest ogromną siłą, należy więc tworzyć nawyki sprzyjające koncentracji. Oznacza to, że powinniśmy wyrabiać w sobie nawyk koncentracji przez sprowadzanie uwagi na to czym aktualnie się zajmujemy, za każdym razem, gdy nasze myśli zaczynają błądzić. 
Pomocne może być też siadanie do pracy o stałej porze i w stałym miejscu.

sobota, 19 sierpnia 2017

Powody braku koncentracji


  • nawyk fantazjowania
  • brak zainteresowania przedmiotem
  • zbyt słabe (zbyt silne) napięcie mięśniowe
  • zmartwienia, odciągające uwagę od tego co chcemy zapamiętać

piątek, 18 sierpnia 2017

A to ciekawe

Theodore Roosvelt podczas przyjęcia pożyczył książkę od pewnego dyplomaty. Pod koniec wieczoru oddał ją, z krótkim komentarzem. Właściciel książki poczuł się urażony, sądząc, że prezydent jej nie przeczytał. Tymczasem prezydent posiadał umiejętność szybkiego czytania i na przyjęciu opuścił na jakiś czas gości, by zapoznać się z jej treścią.
Dyplomatę potem zaprosił do swojego gabinetu i szczegółowo omówił treść książki.

czwartek, 17 sierpnia 2017

Warto pomyśleć

Dziecko uczy się przez obserwację...

Uczy się, pozostawione samo przed telewizorem, tabletem albo pod opieką osób o niesprawdzonych kwalifikacjach pedagogicznych, a niekiedy i moralnych.

Tylko nasza obecność nauczy dziecko wartości, które chcemy mu przekazać.

środa, 16 sierpnia 2017

Dlaczego zapominamy? 4/4

Najłatwiej zapominamy wszystko to, co budzi w nas niepokój i burzy nasze poczucie wartości (represja).

Wynika stąd, że jeśli się czegoś uczymy, powinniśmy skojarzyć to z czymś przyjemnym, np. łatwiej zapamiętamy nazwę hotelu lub innego miejsca, gdy kojarzy nam się z udanymi wakacjami.
Wiedzą o tym specjaliści od reklamy.
To uczucie przyjemności, gdy w grze by przejść na wyższy poziom, klikasz w logo firmy pomoże Ci lepiej ją zapamiętać.

wtorek, 15 sierpnia 2017

Dlaczego zapominamy? 3/4

Zapominanie związane jest nie tylko z upływającym czasem, ale zależy od tego co się w tym czasie dzieje (interferencja). 

Zapominamy więc coś, czego się wcześniej nauczyliśmy, ponieważ później przyswoiliśmy coś innego (hamowanie retroaktywne). Albo to co nauczyliśmy się kiedyś, utrudnia to co, chcemy nauczyć się teraz (hamowanie proaktywne).

poniedziałek, 14 sierpnia 2017

Dlaczego zapominamy? 2/4

Przyswojony materiał, jeśli stale nie odświeżamy go w pamięci, zostaje zapomniany w ciągu kilku dni (krzywa Ebbinghausa). 
Wiedzą o tym specjaliści od reklamy i zdarza się, że tę samą reklamę widzimy w TV 2-3 razy w ciągu jednego wieczoru, by jak najsilniej oddziaływała na nasz umysł.

niedziela, 13 sierpnia 2017

Dlaczego zapominamy? 1/4

Sztuka zapamiętywania to przede wszystkim sztuka skupiania uwagi. 
Uwaga jest dla umysłu tym, czym ogniskowanie obiektywu dla aparatu fotograficznego. Jeśli ogniskowa nie została właściwie ustawiona, zdjęcie wyjdzie nieostre. Podobnie z pamięcią, nie można spodziewać się dokładnego przywołania faktów, jeśli nasz odbiór nie był wyraźny. Dobra pamięć zależy więc od koncentracji na rzeczy (można myśleć tylko o jednej rzeczy jednocześnie), która ma zostać zapamiętana.

sobota, 12 sierpnia 2017

piątek, 11 sierpnia 2017

Deficyt snu

Badania pokazują, że brak snu wpływa niekorzystnie na poziom wykonywania zadań.
Ludzie niewyspani mają tendencję do robienia większej ilości pomyłek, typu "pominięcie", wydłuża się czas podejmowania decyzji, znużenie zadaniem...
Personel i zarządzanie 7/2017

czwartek, 10 sierpnia 2017

Brak snu to kłopoty z pamięcią, koncentracją

Niedobory snu mają negatywny wpływ na zdolność do utrzymania uwagi, przez co wykonanie danej czynności zabiera nam więcej czasu. Zmniejsza się też wielkość i szybkość pamięci roboczej. To przekłada się na nasze myślenie i przetwarzanie informacji. Częściej zapominamy, co mamy do zrobienia, nie jesteśmy w stanie zapamiętać docierających do nas informacji, jesteśmy mniej uważni na to, co dzieje się w naszym otoczeniu. Pogarsza się nasza zdolność uczenia się nowych rzeczy, gorzej wypada odtwarzanie zapamiętanych wcześniej informacji. 
Słowem - pracujemy wolniej. Personel i zarządzanie 7/2017

środa, 9 sierpnia 2017

Czy wiesz, że...

osobom będącym w wieku 26-64 lata rekomenduje się 7-9 godzin snu. 

Badania pokazują, że sen krótszy niż 6 godzin i dłuższy niż 10 godzin dla tej grupy wiekowej jest niekorzystny.
(Amerykańska Fundacja The National Sleep Foundation, 2015)

wtorek, 8 sierpnia 2017

Czy wiesz, że...

człowiek niewyspany zachowuje się jak po spożyciu alkoholu.

Badania pokazują, że 4-godzinny sen, czyli 20 godzin czuwania powoduje obniżenie sprawności psychomotorycznej równej posiadaniu 1% alkoholu we krwi.

poniedziałek, 7 sierpnia 2017

Czy wiesz, że...

Jednym z kluczowych czynników odpowiadających za poziom naszej energii jest nawodnienie. 
Samo pragnienie jest już objawem odwodnienia, a odwodnienie na poziomie 3 proc. to spadek wydajności o 30 proc.
Zapominając o uzupełnianiu płynów szybciej odczuwamy zmęczenie, spadek koncentracji czy ból głowy.
Personel i zarządzanie 7/2017

niedziela, 6 sierpnia 2017

Na stres

... skupienie się na oddechu.

Relaksacyjny oddech jest długi i spokojny. Możemy oddychać licząc w myślach do 3 i wydychać licząc do 5, a jeśli czujemy, że nasze myśli "odpływają" skupiamy się ponownie na powietrzu wpływającym do płuc i wypływającym z nich.

sobota, 5 sierpnia 2017

Ruch to niższy poziom absencji w szkole (pracy)

Wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa na układ immunologiczny. 
Dzięki wysiłkowi o umiarkowanej intensywności rośnie liczba granulocytów oraz limfocytów, czyli rośnie nasza odporność na infekcje.
Personel i zarządzanie 7/2017

piątek, 4 sierpnia 2017

Dobra pamięć - korzyści

Pamięć do twarzy i nazwisk (od 60:16 do 60:31) pozwoliła asystentce Mirandy Priestley ("Diabeł ubiera się u Prady" od 1:03:37 ) wybrnąć z niezręcznej sytuacji na przyjęciu.

czwartek, 3 sierpnia 2017

Aktywność fizyczna

Amerykańscy badacze przebadali ponad 100 osób powyżej 60 r.ż. by sprawdzić, czy można odwrócić powszechnie występujące w tym okresie zmniejszenie się hipokampu. Badanych podzielono na 2 grupy. Grupa eksperymentalna wykonywała ćwiczenia aerobowe (spacer, jazda na rowerze, taniec, pływanie...) a grupa kontrolna statyczne ćwiczenia rozciągające; obserwacje prowadzono przez rok.  W grupie eksperymentalnej zaobserwowano powiększenie się hipokampu o 2 %, natomiast statyczne ćwiczenia nie zapobiegają zmniejszaniu się objętości hipokampu. Hipokamp jest niezwykle ważnym ośrodkiem naszej pamięci. Ubytki w obszarze hipokampu obserwuje się w chorobach demencyjnych. Charaktery 8/2017

środa, 2 sierpnia 2017

Dobra pamięć - korzyści

Dobra pamięć może uchronić nas przed stratą np. dokumentów.
Pewien mężczyzna zanim wsiadł do samochodu położył teczkę z dokumentami na pokrywie bagażnika. Następnie odjechał zapominając o teczce, która spadła i zginęła.

wtorek, 1 sierpnia 2017

Dobra pamięć - korzyści

Czyjaś dobra pamięć może uratować komuś życie.

Dobra pamięć człowieka, który przeczytał artykuł o sztucznym oddychaniu metodą usta-usta pozwoliła później uratować dziecko, które wpadło do wody. 
Przywrócił dziecku przytomność, stosując zapamiętaną technikę.