niedziela, 20 sierpnia 2017

Metody koncentracji

Nawyk jest ogromną siłą, należy więc tworzyć nawyki sprzyjające koncentracji. Oznacza to, że powinniśmy wyrabiać w sobie nawyk koncentracji przez sprowadzanie uwagi na to czym aktualnie się zajmujemy, za każdym razem, gdy nasze myśli zaczynają błądzić. 
Pomocne może być też siadanie do pracy o stałej porze i w stałym miejscu.

sobota, 19 sierpnia 2017

Powody braku koncentracji


  • nawyk fantazjowania
  • brak zainteresowania przedmiotem
  • zbyt słabe (zbyt silne) napięcie mięśniowe
  • zmartwienia, odciągające uwagę od tego co chcemy zapamiętać

piątek, 18 sierpnia 2017

A to ciekawe

Theodore Roosvelt podczas przyjęcia pożyczył książkę od pewnego dyplomaty. Pod koniec wieczoru oddał ją, z krótkim komentarzem. Właściciel książki poczuł się urażony, sądząc, że prezydent jej nie przeczytał. Tymczasem prezydent posiadał umiejętność szybkiego czytania i na przyjęciu opuścił na jakiś czas gości, by zapoznać się z jej treścią.
Dyplomatę potem zaprosił do swojego gabinetu i szczegółowo omówił treść książki.

czwartek, 17 sierpnia 2017

Warto pomyśleć

Dziecko uczy się przez obserwację...

Uczy się, pozostawione samo przed telewizorem, tabletem albo pod opieką osób o niesprawdzonych kwalifikacjach pedagogicznych, a niekiedy i moralnych.

Tylko nasza obecność nauczy dziecko wartości, które chcemy mu przekazać.

środa, 16 sierpnia 2017

Dlaczego zapominamy? 4/4

Najłatwiej zapominamy wszystko to, co budzi w nas niepokój i burzy nasze poczucie wartości (represja).

Wynika stąd, że jeśli się czegoś uczymy, powinniśmy skojarzyć to z czymś przyjemnym, np. łatwiej zapamiętamy nazwę hotelu lub innego miejsca, gdy kojarzy nam się z udanymi wakacjami.
Wiedzą o tym specjaliści od reklamy.
To uczucie przyjemności, gdy w grze by przejść na wyższy poziom, klikasz w logo firmy pomoże Ci lepiej ją zapamiętać.

wtorek, 15 sierpnia 2017

Dlaczego zapominamy? 3/4

Zapominanie związane jest nie tylko z upływającym czasem, ale zależy od tego co się w tym czasie dzieje (interferencja). 

Zapominamy więc coś, czego się wcześniej nauczyliśmy, ponieważ później przyswoiliśmy coś innego (hamowanie retroaktywne). Albo to co nauczyliśmy się kiedyś, utrudnia to co, chcemy nauczyć się teraz (hamowanie proaktywne).

poniedziałek, 14 sierpnia 2017

Dlaczego zapominamy? 2/4

Przyswojony materiał, jeśli stale nie odświeżamy go w pamięci, zostaje zapomniany w ciągu kilku dni (krzywa Ebbinghausa). 
Wiedzą o tym specjaliści od reklamy i zdarza się, że tę samą reklamę widzimy w TV 2-3 razy w ciągu jednego wieczoru, by jak najsilniej oddziaływała na nasz umysł.

niedziela, 13 sierpnia 2017

Dlaczego zapominamy? 1/4

Sztuka zapamiętywania to przede wszystkim sztuka skupiania uwagi. 
Uwaga jest dla umysłu tym, czym ogniskowanie obiektywu dla aparatu fotograficznego. Jeśli ogniskowa nie została właściwie ustawiona, zdjęcie wyjdzie nieostre. Podobnie z pamięcią, nie można spodziewać się dokładnego przywołania faktów, jeśli nasz odbiór nie był wyraźny. Dobra pamięć zależy więc od koncentracji na rzeczy (można myśleć tylko o jednej rzeczy jednocześnie), która ma zostać zapamiętana.

sobota, 12 sierpnia 2017

piątek, 11 sierpnia 2017

Deficyt snu

Badania pokazują, że brak snu wpływa niekorzystnie na poziom wykonywania zadań.
Ludzie niewyspani mają tendencję do robienia większej ilości pomyłek, typu "pominięcie", wydłuża się czas podejmowania decyzji, znużenie zadaniem...
Personel i zarządzanie 7/2017

czwartek, 10 sierpnia 2017

Brak snu to kłopoty z pamięcią, koncentracją

Niedobory snu mają negatywny wpływ na zdolność do utrzymania uwagi, przez co wykonanie danej czynności zabiera nam więcej czasu. Zmniejsza się też wielkość i szybkość pamięci roboczej. To przekłada się na nasze myślenie i przetwarzanie informacji. Częściej zapominamy, co mamy do zrobienia, nie jesteśmy w stanie zapamiętać docierających do nas informacji, jesteśmy mniej uważni na to, co dzieje się w naszym otoczeniu. Pogarsza się nasza zdolność uczenia się nowych rzeczy, gorzej wypada odtwarzanie zapamiętanych wcześniej informacji. 
Słowem - pracujemy wolniej. Personel i zarządzanie 7/2017

środa, 9 sierpnia 2017

Czy wiesz, że...

osobom będącym w wieku 26-64 lata rekomenduje się 7-9 godzin snu. 

Badania pokazują, że sen krótszy niż 6 godzin i dłuższy niż 10 godzin dla tej grupy wiekowej jest niekorzystny.
(Amerykańska Fundacja The National Sleep Foundation, 2015)

wtorek, 8 sierpnia 2017

Czy wiesz, że...

człowiek niewyspany zachowuje się jak po spożyciu alkoholu.

Badania pokazują, że 4-godzinny sen, czyli 20 godzin czuwania powoduje obniżenie sprawności psychomotorycznej równej posiadaniu 1% alkoholu we krwi.

poniedziałek, 7 sierpnia 2017

Czy wiesz, że...

Jednym z kluczowych czynników odpowiadających za poziom naszej energii jest nawodnienie. 
Samo pragnienie jest już objawem odwodnienia, a odwodnienie na poziomie 3 proc. to spadek wydajności o 30 proc.
Zapominając o uzupełnianiu płynów szybciej odczuwamy zmęczenie, spadek koncentracji czy ból głowy.
Personel i zarządzanie 7/2017

niedziela, 6 sierpnia 2017

Na stres

... skupienie się na oddechu.

Relaksacyjny oddech jest długi i spokojny. Możemy oddychać licząc w myślach do 3 i wydychać licząc do 5, a jeśli czujemy, że nasze myśli "odpływają" skupiamy się ponownie na powietrzu wpływającym do płuc i wypływającym z nich.

sobota, 5 sierpnia 2017

Ruch to niższy poziom absencji w szkole (pracy)

Wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa na układ immunologiczny. 
Dzięki wysiłkowi o umiarkowanej intensywności rośnie liczba granulocytów oraz limfocytów, czyli rośnie nasza odporność na infekcje.
Personel i zarządzanie 7/2017

piątek, 4 sierpnia 2017

Dobra pamięć - korzyści

Pamięć do twarzy i nazwisk (od 60:16 do 60:31) pozwoliła asystentce Mirandy Priestley ("Diabeł ubiera się u Prady" od 1:03:37 ) wybrnąć z niezręcznej sytuacji na przyjęciu.

czwartek, 3 sierpnia 2017

Aktywność fizyczna

Amerykańscy badacze przebadali ponad 100 osób powyżej 60 r.ż. by sprawdzić, czy można odwrócić powszechnie występujące w tym okresie zmniejszenie się hipokampu. Badanych podzielono na 2 grupy. Grupa eksperymentalna wykonywała ćwiczenia aerobowe (spacer, jazda na rowerze, taniec, pływanie...) a grupa kontrolna statyczne ćwiczenia rozciągające; obserwacje prowadzono przez rok.  W grupie eksperymentalnej zaobserwowano powiększenie się hipokampu o 2 %, natomiast statyczne ćwiczenia nie zapobiegają zmniejszaniu się objętości hipokampu. Hipokamp jest niezwykle ważnym ośrodkiem naszej pamięci. Ubytki w obszarze hipokampu obserwuje się w chorobach demencyjnych. Charaktery 8/2017

środa, 2 sierpnia 2017

Dobra pamięć - korzyści

Dobra pamięć może uchronić nas przed stratą np. dokumentów.
Pewien mężczyzna zanim wsiadł do samochodu położył teczkę z dokumentami na pokrywie bagażnika. Następnie odjechał zapominając o teczce, która spadła i zginęła.

wtorek, 1 sierpnia 2017

Dobra pamięć - korzyści

Czyjaś dobra pamięć może uratować komuś życie.

Dobra pamięć człowieka, który przeczytał artykuł o sztucznym oddychaniu metodą usta-usta pozwoliła później uratować dziecko, które wpadło do wody. 
Przywrócił dziecku przytomność, stosując zapamiętaną technikę.

poniedziałek, 31 lipca 2017

Dobra pamięć - korzyści

Dobra pamięć pomaga w lepszym wykonywaniu obowiązków zawodowych.

Wyobraź sobie komika, który często zapomina dowcipy i schodzi ze sceny nie po przewidzianych 20 minutach ale po 10.

niedziela, 30 lipca 2017

Dobra pamięć - korzyści

Prezydent de Gaulle zawsze, gdy chciał wywrzeć na kimś wrażenie, wykorzystywał swoją doskonałą pamięć.
Kiedy pewien finansista, referował mu problem, ujął go w jedenaście punktów, gdy skończył, prezydent kolejno przeanalizował każdy z punktów, czym wprawił w podziw swojego rozmówcę.

sobota, 29 lipca 2017

Ruch to lepsza koncentracja

Badania pokazują, że u osób które ćwiczą regularnie komunikacja między półkulami przebiega szybciej i łatwiej przyswajają nową wiedzę i umiejętności. Sport rekreacyjny (nie wyczynowy), pomaga również w lepszej koncentracji, a związana z nim systematyczność ma korzystny wpływ na wytrwałość podczas nauki, pracy czy innych czynności.
Personel i zarządzanie 7/2017

piątek, 28 lipca 2017

czwartek, 27 lipca 2017

Ruch to efektywność

Naukowcy z Stocholm University i Karolinska Institutet dowiedli, że osoby które są aktywne zawodowo i ćwiczą regularnie 2,5 godziny tygodniowo, realizują w pracy więcej zadań i z większym zaangażowaniem, niż osoby, które nie ćwiczą. 
Personel i zarządzanie 7/2017

środa, 26 lipca 2017

Czy wiesz, że...

Gdy ciało jest nieaktywne, zwłaszcza w pozycji siedzącej, mózg nie może w pełni się angażować w wykonywane zadania. Małe dawki ruchu podczas dnia widocznie podnoszą naszą produktywność.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby osoby zdrowe w wieku 18-64 lat podejmowały aktywność fizyczną umiarkowaną trwającą co najmniej 150 minut na tydzień lub intensywną - minimum 75 minut na tydzień.
Personel i zarządzanie 7/2017

wtorek, 25 lipca 2017

Efektywność pracy

Badania przeprowadzone w obrębie funkcjonowania naszego mózgu pokazują, że nie jesteśmy wielozadaniowi, potrzebujemy środowiska, które nie będzie nas ciągle rozpraszać. 
Pomyśl o tym, gdy kolejny raz będziesz odbierać telefon czy sprawdzać e-mail.

poniedziałek, 24 lipca 2017

Pamięć autobiograficzna

Kanadyjscy naukowcy po analizie połączeń neuronalnych pomiędzy poszczególnymi obszarami mózgu badanych osób odkryli, że ludzie, które potrafili drobiazgowo opisać szczegóły ze swojego życia charakteryzowali się większą ilością powiązań pomiędzy hipokampem a częściami kontrolującymi funkcje widzenia a u osób o ubogiej pamięci autobiograficznej zauważono większą liczbę połączeń między hipokampem a korą przedczołową.

sobota, 22 lipca 2017

Uwierzyłbyś, że...

inspiracją do stworzenia dezodorantu w kulce był długopis. 
Jego twórca stwierdził, że tę samą zasadę, na której równomiernie rozprowadza się tusz, można wykorzystać do rozprowadzania dezodorantu po ciele. Dezodorant w kulce pojawił się w latach 50 XX w.

piątek, 21 lipca 2017

Co się kryje w słowach?

To jak szeroka lub jak wąsko sformułujesz cel będzie wpływało na jego realizację.

I tak "uratować pasażerów Titanica" nasuwa najbardziej oczywiste rozwiązanie - szalupę ratunkową a nieco inny cel "uchronić poszkodowanych przed wpadnięciem do wody" może zainspirować do rozważenia większego arsenału dostępnych środków. Drewniane stoły - drewno nie tonie; tratwa z kufrów a. z opon (na pokładzie były samochody), sama góra lodowa. Harvard Bussness Review 2017

czwartek, 20 lipca 2017

Co się kryje w słowach?

To w jaki sposób zostanie sformułowany cel będzie wpływało na myślenie o nim.

I tak, gdy poproszony zostaniesz o przylepienie czegoś do kosza na śmieci, prawdopodobnie pomyślisz o użyciu kleju, taśmy. Tymczasem sama zmiana czasownika przylepić na przymocować, skłania do wzięcia pod uwagę szerszego wachlarza możliwości, może to być klips, spinacz, gwóźdź, sznurek, rzep...
Harvard Business Review 2017

środa, 19 lipca 2017

Uwierzyłbyś, że...

pomysł lodów w waflach narodził się podczas targów.
Stoisko z lodami cieszyło się tak ogromnym powodzeniem wśród zwiedzających, że bardzo szybko skończyły się talerzyki - a trzeba wiedzieć, że aż do 1904 roku lody tylko tak serwowano - i gdyby nie stoisko z waflami właściciel nie mógłby ich dalej sprzedawać.

wtorek, 18 lipca 2017

Ja przezwyciężyć skłonność do fiksacji funkcjonalnej?

Zmieniając sposób w jaki opisujemy przedmiot i sposób w jaki postrzegamy jego części składowe.

Określenie czegoś knotem świecy sugeruje użycie tej rzeczy do podtrzymywania płomienia. Nazwanie jej sznurkiem zaciera w naszym umyśle obraz znanego nam zastosowania i odkrywa mniej powszechne sposoby użycia.
Harvard Business Review 2017

poniedziałek, 17 lipca 2017

Co jest przyczyną fiksacji funkcjonalnej?

Problem polega na tym, że koncentrujemy się na zastosowaniu przedmiotu, a nie przedmiocie jako takim.
Gdy widzimy przedmiot wówczas automatycznie "wyłączamy" naszą dociekliwość wobec tych cech, które nie mają znaczenia w związku z jego używaniem, np. że przy użyciu knota od świecy można coś związać albo po spuszczeniu powietrza z piłki i uformowaniu coś na wzór miski można przenieść rozżarzone węgle, albo trudno nam dostrzec w plastikowym krześle ogrodowym wiosło (gdy przewrócimy je do góry nogami i złapiemy za dwie nogi możemy wiosłować). Harvard Business Review 2017

niedziela, 16 lipca 2017

Wróg innowacyjności - fiksacja funkcjonalna

Karl Duncker wręczył uczestnikom eksperymentu świeczkę, pudełko pinezek oraz pudełko zapałek i polecił, aby znaleźli sposób na przymocowanie świeczki do gipsowej ściany, tak aby po jej zapaleniu wosk nie kapał na podłogę. 
Wielu z nich miało trudności, tymczasem pudełko mogło pełnić rodzaj półki utrzymującej świeczkę.
Rozwiązaniem było opróżnienie pudełka pinezek, przymocowanie świeczki do wnętrza pudełka przy użyciu płynnego wosku a następnie przytwierdzenie pinezkami pudełka do ściany.
Badanych poinformowano, że dostają pudełko pinezek i z tego powodu nie byli w stanie spojrzeć na nie, tak aby odkryć inne jego zastosowania. 
Harvard Business Review 2017

piątek, 14 lipca 2017

Znaczenie snu

Niewyspane dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym są bardziej narażone na problemy z uwagą, kontrolą emocji i mają zaburzone relacje z rówieśnikami do takich wniosków doszli amerykańscy naukowcy. 
Dr E. Taveras i wspólpracownicy  z Massachusetts General Hospital przebadała ponad 1000 dzieci, okazało się, że te z nich które spały mniej niż 9 godzin między 5. a 7. rokiem życia miały znacznie więcej problemów z funkcjami poznawczymi, zachowaniem po ukończeniu 7 r. ż. Charaktery 8/2017

czwartek, 13 lipca 2017

Zarządzanie sobą

Jeśli brakuje nam cech (aspiracji, samoświadomości, ciekawości, tolerancji dla niedoskonałości) dzięki, którym skutecznie się uczymy może pomóc prosta technika: akceptacja niedoskonałości, zamiast dręczących myśli: "Nigdy się tego nie nauczę" powiedz sobie: "Na początku będzie mi trudno, bo nigdy tego nie robiłem, ale z czasem zdołam to opanować."
Psychologowie R. Wood i A. Bandura odkryli, że kiedy ludzi uprzedzi się, że powinni oczekiwać błędów i uczyć się na nich na początkowym etapie zdobywania nowych umiejętności, można zaobserwować podwyższony poziom zainteresowania, wytrwałość i lepsze wyniki.

wtorek, 11 lipca 2017

Jak lepiej zarządzać czasem?

Wypróbuj metodę pomodoro, nazwa pochodzi od minutnika w kształcie pomidora, którego używał sam twórca - Francesco Cirill.
Jeśli masz do wykonania trudne zadanie, nastaw minutnik na 25 minut i pracuj przez ten czas. Nie przerywaj. Potem zrób 5 minut przerwy, a po 4 takich cyklach, dłuższą przerwę (15-20 minut). Powtarzaj procedurę aż skończysz zadanie.
Charaktery 6/2017

poniedziałek, 10 lipca 2017

Jak działa nasz umysł

Przeczytaj zdania obok. Co się dzieje w twoim umyśle, gdy je czytasz ?
Czy na początku widzisz uczennicę, potem nauczycielkę, by w końcu zrozumieć, że chodzi o woźną? Na podstawie faktów, które rejestrujemy dokonujemy utajonego wnioskowania. To wnioskowanie pojawia się automatycznie. Innym przykładem automatycznego działania, to odwrócenie głowy w kierunku źródła dźwięku. 
Daniel Kahneman nazywa je Systemem 1 - intuicyjnym. Ten tryb funkcjonowania jest szybki, błyskawicznie wyciąga wnioski i natychmiast reaguje, obok niego wymienia racjonalno-analityczny System 2, który działa powoli, metodycznie, krok po kroku. Ten system zawiaduje czynnościami, które wymagają skupienia uwagi, np. wypełnienie PIT. Charaktery 6/2017

niedziela, 9 lipca 2017

Inni o pamięci

John Irving 
Pamięć jest straszliwa. Człowiek może o czymś zapomnieć - ona nie. Po prostu odkłada rzeczy do odpowiednich przegródek. Przechowuje dla ciebie różne sprawy albo je przed tobą skrywa - i kiedy chce, to ci to przypomina. Wydaje ci się, że jesteś panem swojej pamięci, ale to odwrotnie - pamięć jest twoim panem.

piątek, 7 lipca 2017

Uwierzyłbyś, że...

flawanole zawarte w czekoladzie i kakao mają dobroczynny wpływ na funkcje poznawcze człowieka, tj. uwagę, pamięć roboczą. 
Więcej o badaniu włoskich naukowców TUTAJ.

czwartek, 6 lipca 2017

wtorek, 4 lipca 2017

poniedziałek, 3 lipca 2017

Ćwiczenie na początek szkolenia

Zapamiętaj imiona.
Potrzebne będą ponumerowane kartki A4, tyle ile jest uczestników. 
Ćwiczenie rozpoczyna osoba, która wylosowała kartkę z numerem 1, mówi swoje imię. Każdy kolejny uczestnik powtarza imiona poprzedników i wymienia swoje.
Celem ćwiczenia jest zapamiętanie imion wszystkich osób oraz zbudowanie wzajemnego zaufania i otwartości.

niedziela, 2 lipca 2017

Warto pomyśleć

Już Konfucjusz mówił, ze jeśli towarzyszą nam dwie osoby, na pewno jedna z nich stanie się naszym nauczycielem.

sobota, 1 lipca 2017

Zabawy ruchowe

"Brulion zabaw podwórkowych"
...na wakacje bez tabletu.

Gra w gumę. Dwóch graczy stoi w gumie, trzeci skacze aż do "skuchy", tj. do momentu, gdy nadepnie na gumę, pomyli kroki, nie wykona zadania.
Gracz wykonuje serię skoków od 1 do 10 (schemat obok) na trzech poziomach: guma zaczepiona jest na kostkach, łydkach, kolanach, udach, pupie, pasie.