Wg P. J. Galpierina istnieje tylko jedna droga prowadząca od nieuwagi do uwagi - metoda etapowego kształtowania tej czynności. Jest to proces długotrwały. Psycholog ten przeprowadził eksperyment, w którym uczniowie klas III z brakiem uwagi mieli wyszukać i poprawiać błędy w tekście - wg wskazówek, tj. najpierw zaznaczali sylaby, potem mogli sprawdzać bez oddzielania sylab, potem mówili "na głos" jakie czynności wykonują już bez instrukcji, następnie pozwalano im mówić szeptem i na ostatnim etapie - cicho. Z etapu na etap wykonywali korektę bezbłędnie, jednak tylko w warunkach eksperymentalnych. W domu, w szkole nadal popełniali błędy z powodu nieuwagi - nie nastąpiło zjawisko transferu opanowanej techniki. Podjęto dodatkowe działania (m.in podczas eksperymentu dodatkowo wykonywali korektę własnych prac) które doprowadziły, że u badanych kontrola przeszła w czynność umysłową.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz